السبت، 16 أبريل 2011

خطأ وارد

السلام عليكم  وصباح الجمال  فى الرسالة السابقة أخذتنى الكتابه وأخذنى الوصف ولم أكتب عنوان للرسالة...  لكن  معلش الغلط مردود .
أنا كنت ح أسميها (الشيخ عرفه) ، ممكن نرجع للكُتاب ونتكلم شويه....  كان فيه فى الكتاب مدرستين  واحده جميله ومؤدبه  وواحده تخينه ومش مؤدبه  طبعا الكلام ده كلامنا وأحنا صغيرين  وده حكمنا على المدرستين من خلال مانراه،  كانت الجميله حازمة وجد، وعلى خُلق،  ولاتستجيب لرغبات الشيخ عرفة ، والأخرى كانت طيبه وكانت تستجيب لرغبات عمنا الشيخ   حتقولوا أزاى الكلام ده؟ ح أقول لكم،  كان لى صديقه أكبر منى  كانت فى فصل الكبار ولكننا كنا أصحاب ، فى يوم من الأيام  فى الفسحة نادتنى وقالت لى: تعالى أوريك حاجة  وأنا بحسن نيه طفولى جدا ذهبت معها ، فوجدتها تنظر من ثقب باب حضرة الشيخ المبجل  ودعتنى أنا كمان لأفعل مثلها، فرأيت! ويالهول ما رأيت !
رأيت الشيخ الجليل مع تلك المدرسة التخينه  يتطارحان الغرام فى الحجرة فأصابتنى صاعقة مثل صاعقة عاد وثمود و من يومها ونحن نتفق على كراهية تلك المدرسة التخينه برغم انها كانت لاتضربنا ولكن ....
ياترى فتحتوا المواقع اللى انا قلت لكم عليها دى مواقع ممتازه .
أنا كنت عايزه أقولكم حاجة عن أماكن شراء مانحتاج من مصادره الأصليه،  لو كنا مثلا عايزين نشترى عطارة   نلاقيها فين؟ نلاقيها عند رجب العطار.  فين ؟ فى شارع الأزهر من ناحية العتبه على أيد ك اليمين، كمان عند حراز وده  فى باب الخلق فى شارع الدرب الأحمر  على ايدك الشمال خلف مديرية الأمن، فيه ايضا عطاره فى الغوريه خلف مسجد الغورى؛ توجد فى الممر وراء المسجد عدة محلات للعطارة .اتمنى أكون أفدتكم  ولو حد عايز يعرف مكان أى حاجة يشتريها منين؟ يقولى .
أنا خلصت الكلام اللى خطر على بالى ساعة لما قعدت أكتب لكم  مع انى أحيانا الاقى فى مخى كلام كتير عايزه أقوله  لكن النهارده مش عارفه ليه مش لاقيه كلام يمكن علشان لما باشوفكم بيروح منى الكلام وانساه . دلوقت جت فى بالى خاطرة،  عايزه أكلمكم عن الفيس بوك، لكن أنا شايفة أن الوقت خلص ويادوب نلحق ....
اشوفكم فى رساله جديدة، أمتى ؟الله أعلم !  

ليست هناك تعليقات: