الاثنين، 11 أبريل 2011

خبطتين فى الراس

فعلا خبطتين فى الراس توجع، مش معقول  اقابلكم النهارده مرتين، مرة الفجر، ومرة الضهر  ولكن زيادة الخير خيرين.
  الصبح أنا كنت باتكلم عن تذوق الشعر  أو القصة أوالرسم، وأننا لازم أننا نتذوق كل هذا...      ونتعود أن يكون لنا رأى فى أى حاجة بس طبعا يكون رأى بناء.  نكمل الكلام عن الصور الأذاعية... الصورة الأذاعية "مرزوق العتقى" أو "قسم"هذه التمثيلية الغنائية من تأليف الكاتب الكبير المرحوم عبد الفتاح مصطفى  مؤلف الأغانى  الذى ألف عدة أغانى للسيدة أم كلثوم ، المهم هذاالمؤلف الكبير كان أبو زميلة لى فى الكلية وفى بيت الطالبات، طبعا أنا لم أكن أعرف أنه هو الذى ألف هذه الصورة ألأذاعية وبينما كنت  معها فى حجرتنا فى بيت الطالبات  بالأسكندرية  كان الراديو مفتوح وكانت تمثيلية مرزوق تذاع وعندما أبديت أعجابى الشديد بها  فقالت لى ابنته وكان أسمها زينب  إن والدى هو الذى ألف هذه التمثيلية فسالتها  ماكل هذا  ا لعدد المذكور فى التمثيلية من الأطفال أبناء مرزوق (بندق،شوق عتريس ، جلجل ، بسبسه.........ألخ )وأسماء كتيره نسيتها  قالت لى: أصل بابا كان  ولد وحيد وكان بيتضايق لعدم وجود أخوات له لذلك أنجب أولاد كثير وكمان ظهر ده فى كتاباته .
نسيبنابقى من التذوق  وعايزة أقولكم على فكرة لأستغلال القديم
زى أيه القديم زى الأسطوانات (سى دى )الغير مستعملة  ممكن نضع الأسطوانه حوالى 2 ثانية فى الميكرويف  سيتغير شكلها وتصبح مثل اللوحة التجريديه بالوان جميله، ممكن نثقبها ونضع فيها مكنة منبه  مكسور لكن المكنه نفسها سليمة ويتم استعمالها كساعة توضع على حامل وتوضع على المكتب(لا توضع الأسطوانة أكثر من 2:3 دقائق).
فيه فكرة تانية جميله جدا وبمناسبة دخول الصيف  استغلال زجاجات البلاستك بتاعة الحاجة الساقعة  نجمع الزجاجات سعة اللتر وتكون طول واحد نجمعها على دائرة من الكرتون  ونعمل دايرة تانية مثلها  يعنى دايرة من تحت ودايرة من فوق ويتم لفها بالاصق  العريض لتصبح كتله واحدة  بعد ذلك نغلفها باسفنج من الجوانب ومن فوق ومن تحت  ثم تعمل لها تلبيسه من قماش لونه جميل  يتناسب مع الفرش فى حجرة المعيشة وتوضع مثل "البف" نضع عليها القدمين عندما نمدد على الأنتريه . أتمنى تنفذوها لأنى لسه ح أنفذها عمالة أجمع فى الزجاجات  .
كفاية كده النهارده  ملحوظة أنا باكتب مباشرة على الصفحة مش باكتبها على الورد وبعدين أعمل كوبى فياريت تسامحونى لو فيه أى أخطاء أملائية أوخطية

ليست هناك تعليقات: