الأحد، 17 أبريل 2011

تروح فين؟

السلام عليكم اناجيت تانى! من شوية فتحت مدونه ، ولقيت صاحبها كاتب أسامى كمية مدونا ت ليس لهاحصر  قلت فى نفسى ايه كمية المدونات دى ؟ ده لو الواحد حاول يفتح كل مدونه شويه ح يخلص اليوم ويحتاج  ليوم تانى ومش ح تخلص المدونات.
وايه ! اشكال والوان واسماء واللى بتتكلم فى السياسة واللى بتتكلم فى الأدب حاجات كتيره ولقيت نفسى باقول: ح تروح فين ياصعلوك بين الملوك ح تيجى ايه مدونتى الجديدة العبيطة دى بين كل المدونات  الموجوده على الساحة ،لكن انا يخيل الى انى لاحظت ان ولا واحده فيهم بيكتبها حد على سن المعاش، كلها اصحابها شباب أو فى سن النضوج، لكن أنا مدونتى فى سن مستوى جدا وفاضل شوية  وتتحرق (ده بمناسبة النضوج يعنى )وأحسست بالغيره،   الغيره المحموده طبعا وليست المذمومه  ولقيت نفسى باقول اشمعنى ؟ أنا عايزه أعمل أخراج للمدونه  يكون مختلف ،بس ازاى اززززززززززاى!
أزاى ؟ قال على  رأى المثل  (ياجاريه أطبخى قال ياسيدى كلف)   وقلت لنفسى لثالث مره لا يأس مع الحياة ولاحياة مع اليأس أنا آخد الطريق من أوله  يعنى أفضل أقابلكم ونتكلم وكل لما أعرف حاجه فى إعداد شكل المدونه أحاول أطبقه وهكذا... ويادارمادخلك شر .
شوفتوا كمية الأمثال اللى أنا كتبتها  قد ايه  ؟تيجوا نحاول فى كل مره نكتب مثل  باللغة العاميه ومعناه ايه ونشوف زيه فى اللغة العربيه الفصحى انا سمعت من واحدة زميلتى مثل كنت أول مرة أسمعه "كلب ..دوار.. ولا سبع..قاعد فى الدار" طبعا المعنى واضح جدا  يعنى الأيد البطالة نجسه  يعنى الكلب اللى بيشتغل أحسن من سبع ولكنه يجلس فى البيت بدون عمل
وده فعلا بيحصل وخصوصا فى الطبقة الفقيرة البواب ،الشغالة  يعنى لو الواحده فينا ربنا قدرها وجابت شغالة لتساعدها فى البيت 
وبالدردشه معاها تجدها تقول أصل أنا جوزى كان عامل بياض وضهره بيوجعه وقاعد فى البيت  ،ونجد البواب يجلس يدخن الشيشة ويجعل زوجته وأولاده يشتغلوا وهوقاعد حاطط رجل على رجل عجايب!!!! أمال فين القوامه بقى وفين الراجل بأتنين ستات  والكلام اللى لايودى ولايجيب، عموما ماعلينا... هو يشتغل هيه تشتغل المهم حد يشتغل وخلاص ،،،وسلام. أشوفكم بكره  لوكان لنا عمر .

ليست هناك تعليقات: