الخميس، 7 أبريل 2011

على المعاش وفى امتحان

انا  قربت على المعاش ولم اصل بعد الى سن المعاش ولكنى اعتبر نفسى من الآن على المعاش لا أقول ذلك وانا زعلانه بالعكس انا مبسوطه لأنه بوصولى الى المعاش سأعود الى بيتى الحبيب الى الأستيقاظ متأخره  الى  عمل ما أحب  من هوايات ،قراءات ،الأتصال بالأصدقاء ، الجلوس الى الكمبيوتر الذى تعلمته على كبر كما يقولون .
انا النهارده بعد صلاة الفجر وبينما انا اتصفح مدونه لأخ من تونس  تمنيت أن اعمل مدونه  أنا الأخرى ولكن تساءلت  انا عايزة اعمل مدونه ليه ؟وح اقول فيها ايه؟ وجاءت الفكرة امام عينى بعد ان ارسلت الى عقلى السؤال فوجدت يدى تتحرك على الكمبيوتر وتفتح bloggerطبعا للى مايعرفوش بلوجر( يعنى مدونه بالأنجليزى )المهم بعد عمل المدونة  قلت طيب ادينا فتحنا مدونه  اكتب بقة فيها ايه ؟وماهى المواضيع التى ستحتويها المدونه (كويسه ستحتويها دى )قلت برضه لنفسى  انتى دلوقتى قربت على المعاش  يبقى ممكن من خلال المدونه تتحدثى مع من يقربونك فى العمر أى من على سن المعاش بس ده لا يمنع من ان نتواصل بالحديث انا وبناتى الصغار وأخواتى فى السن التى تسبق المعاش بكثير يعنى التلاتين والأربعين والخمسين  .
انا زى ماقلت لكم باقى لى حوالى 4 سنوات الى ان اصل الى سن المعاش ، طبعا عرفتوا دلوقت سر من الأسرار الحربية  (سن المرأة الذى لاتبوح به لأحد مهما كان وتريد أن يكون سنها عد تنازلى وليس تصاعدى  ماعلينا  انا فكرت فى هذه المدونه كما قلت لكم لأكتب فيها كل ما يدور فى رأسى من أفكار كفايه كده النهارده والى الغد 

ليست هناك تعليقات: