الخميس، 14 أبريل 2011

العشق الأول

السلام عليكم ، أنا النهارده باكتب لكم بعد المغرب  غيرت المواعيد (علشان التمويه ) أحنا أتفقنا انى باكتب على  طول
دون تحضير يعنى أى شىء ييجى على بالى بأكتبه  أنا عايزة فى خمسه سياحة عايزة أكلمكم عن الأسكندرية حبيبتى وعشقى الأول ومسقط رأسى  بالرغم أننى أعيش فى القاهرة إلا أننى ولدت بالأسكندرية  وظللت بها الى الصف الأول الثانوى   وسافرت الى القاهرة ثم رجعت لها تانى لأدخل الجامعة بها ،ممكن أقول لكم قبل مانلف فى الأسكندرية نبذه مختصرة عن حياتى فى الأسكندرية أنا أتولدت فى حى شعبى فى منطقة "محطة مصر"كنا نعيش أنا وأخواتى فى منزل مع جدى وجدتى كان جدى عنده اسطبل للعربيات الحنطور (مثل جراج العربيات الآن)كنت وأنا صغيره ترسلنى والدتى إلى جدى بالطعام على القهوة (حينما تغضبه جدتى يترك لها البيت ويذهب إلى القهوة فترسلنى والدتى اليه ) بعد ذلك يأخذنى فى جوله معه بالعربية الحنطور  فى أحياء الأسكندرية قلعة قيتباى والأنفوشى ، كازينو الشاطبى أول كازينو على شاطىء البحر كان يقف على أعمده حديدية مستديره  بداخل مياه البحر ،شارع النبى دانيال ، محطة الرمل ،المنشية كل هذه الأماكن سرت بها وأنا صغيره وشاء الله أن أتركها وشاء أيضا أن أرجع لها وأنا كبيرة فى الجامعة ،طوال سنوات الجامعة ولكن فى فترة الشتاءهى فترة الدراسة .الأسكندرية جميلة فى الشتاء تحس أنها ملكك بكل شوارعها وطرقاتها بمطرها الجميل الذى يتحول الى قطع من الثلج الجميل وبرغم المطر الغزير والثلوج بعد ساعات من المطر تعود الأسكندريةكما هى وكأن شيئا لم يحدث ...أقابلكم مرة تانية علشان أقوم أصلى، مع السلامة ..

هناك تعليقان (2):

غير معرف يقول...

فعلا الاسكندريه بلد جميله جدا ونظيفه ياريت اعيش فيها

Unknown يقول...

شكرا يا أستاذ محمود انا عايزه أعرف رأيك فى المدونه