الأحد، 1 مايو 2011

برضه الخايب يرفع أيده

أصدقائى الأعزاء  انا رجعت لكم تانى فى نفس ذات الوقت، ليه بقى ؟ لأن وأنا باكتب النور انقطع وانا كنت لسه ماخلصتش كلامى معاكم .عارفين بقى مين الخايب النايب اللى ح يرفع أيده، ده يبقى أنا ! ايوه أنا لأنى زى ما انتوا عارفين ان أنا لسه جديده فى حكايات النت دى والمدونات  والمعلومات اللى عندى تعتبر نقطة فى بحر خضم ، هذا التخلف الأزلى اللى أنا فيه جعلنى أتمنى ان لوكان النت ده على أيامنا زمان كنت سويت بيه الهوايل ماكنتش حأعمل زى أولادنا اليومين دول وأفضل  ألعب وأظل ألعب الى مالا نهاية لكن كنت ح احاول أتعلم أى شىءوكل شىء،المهم أنا باقول وباعترف إنى خايبة ومبتدئه فى عالم الكمبيوتر . الحكاية من الأول إنى كنت باكتب ملخص لكتاب الرباط المقدس للكاتب توفيق الحكيم لكى أرسله الى موقع القراءة حياة الذى كلمتكم عنه فى رساله سابقة  وخلصته وسيفته فى الدكيومنت ولم أعمل له فايل خاص  وبعدين جه ابنى حبيبى وعمل فرمته  للسى  فاأتمسح كل اللى أنا كنت كتباه، طبعا زعلت  وقولت فى نفسى القانون لايحمى الخايبين كان لازم أسأل وأتعلم حتى لايحدث ماحدث . نرجع بقى للرسالة التى تسبق هذه الرسالة والتى لم تكتمل لنفس السبب ،الخيابة الأذلية اللى أنا فيها ...لما أتطفى النور ماعرفتش أرجع الرسالة علشان أكمل كتابه واتبعتت ناقصة ،عموما ملحوقه  أنا كنت فى آخر رسالتى كنت باتكلم عن غلو أسعار الكتب وإن الحسنه التى تشكر عليها السيده سوزان مبارك هى مكتبة الأسرةسعر الكتاب فيها لايتعدى العشرة جنيهات بأى حال من الأحوال يعنى فيه ب2جنيه و3جنيه و4 ...  وكمان غير تمن الكتاب تم نشر كتب التراث(البخلاء للجاحظ، الخطط للمقريزى ،فضائل مصر المحروسة ،رسائل الجاحظ ،الأغانى للأصفهانى )التى لم ولن نستطيع شرائها من المكتبات العادية لغلوثمنهاوكمان سلسلة الكتب المترجمة للكتاب المشهورين  تحت مسمى روائع الأدب العالمى للناشئين .أنا خلصت كلام وأعتذارات ولكن عندى موضوعايه صغنه ممكن تسمحوا لى أتكلم فيها  وأنا باتصفح الكتب لقيت كتاب لشعر أحمد رامى (مكتبة الأسرة ايضا) وجدت معظمه أغنيات أم كلثوم وعبد الوهاب  (طبعا بنسمع الأغانى دى وأحنا ما نعرفش مين اللى كاتبها ) لقيتها كل الأغنيات اللى أنا باحبها زى : جددت حبك ليه،رق الحبيب،غلبت اصالح فى روحى،ياللى كان يشجيك انينى،فاكر،سهران،دليلى احتار عودت عينى ،رق الحبيب ،مصر التى فى خاطرى وفى فمى .....كل هذه الروائع  كانت من تأليف الشاعر الجميل أحمد رامى وكذلك أغنية عبد الوهاب فى فيلم رصاصة فى القلب مشغول بغيرى وحبيته وأغنية ليلى مراد الماضى المجهول  حيران فى دنيا الخيال ..محروم من الذكريات لا عندى فيها آمال  ولاباناجى اللى فات ...أغانى كتيره ممكن نكون بنسمعها ولكن مانعرفش مين المؤلف بتاعها  بيتهيأ لى أن ده جهل  ولا ايه  فيه كتاب  تانى جميل قوى اسمه مجمع الأمثال للميدانى كتاب جميل فعلا في امثلة العرب  سوف اتكلم معاكم عنه وعن محتوياته أن شاء الله المره الجاية سلام بقى لإنى حاسة انى جبت لكم صداع   .....كل سنه وانتم بخير بمناسبة عيد العمال (اهو بندور على أى عيد نسلم فيه على بعضنا).والسلام

ليست هناك تعليقات: